
За розкрадання бюджетних коштів та брехню у деклараціях пропонують карати пробаційним наглядом, а не обмеженням волі: уряд вніс законопроект
Замість обмеження волі за викрадення людини, насильницьке донорство, незаконний видобуток бурштину, присвоєння майна шляхом зловживання службовим становищем, службове підроблення та інші злочини буде передбачено покарання у вигляді пробаційного нагляду.
Раніше Кабмін зареєстрував у Верховній Раді законопроект №7688, яким пропонується боротися з переповненістю слідчих ізоляторів, обмежити термін утримання під вартою під час судового розгляду, запровадити заставу за підозрюваного чи обвинуваченого в розстрочку тощо.
Також, на думку Мін'юсту, треба усунути такий вид покарання, як обмеження волі. Покарання як обмеження волі замінюється новим видом покарання у вигляді пробаційного нагляду.
Відповідно до статті 61 КК у редакції запропонованого Мін'юстом законопроекту пробаційний нагляд полягає в обмеженні прав і свобод засудженого, спрямованих на його виправлення та запобігання вчиненню нових правопорушень, без ізоляції засудженого від суспільства, запобігання вчиненню ним нових правопорушень, строком від 1 до 5 років та як додаткове покарання може застосовуватися на строк від одного до 3 років. При цьому, у разі призначення пробаційного нагляду як додаткового покарання до покарання у вигляді штрафу, його термін не може перевищувати одного року.
На особу, засуджену до покарання у вигляді пробаційного нагляду, може бути покладено обов'язки судом чи уповноваженим органом пробації. Зокрема, судом може бути покладено обов'язок носити засіб електронного контролю та проживати за вказаною у рішенні суду адресою.
Прибрати обмеження волі та запровадити пробаційний нагляд пропонується зокрема за такими злочинами, як:
- умисне вбивство матір'ю своєї новонародженої дитини;
- вбивство з необережності;
- доведення до самогубства;
- неналежне виконання професійних обов'язків, що спричинило зараження вірусом імунодефіциту людини або іншою невиліковною інфекційною хворобою;
- неналежне виконання обов'язків з охорони життя та здоров'я дітей;
- незаконне проведення дослідів над людиною;
- незаконне позбавлення волі чи викрадення людини;
- насильницьке донорство;
- присвоєння, розтрата майна чи заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем;
- нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету або надання кредитів з бюджету без встановлених бюджетних призначень або за їх перевищенням;
- доведення банку до неплатоспроможності;
- незаконне заволодіння землями водного фонду особливо великих розмірах;
- незаконний видобуток, збут, придбання, передача, пересилання, перевезення, переробка бурштину;
- приховування чи викривлення відомостей про екологічний стан чи захворюваність населення;
- незаконне вирубування або незаконне перевезення, зберігання, збут лісу;
- умисне знищення або пошкодження територій, взятих під охорону держави, та об'єктів природно-заповідного фонду;
- публічні заклики до терористичного акту;
- свідоме незаконне затримання, привід, домашній арешт чи утримання під вартою;
- декларування недостовірної інформації;
- неподання суб'єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
- примушення давати свідчення;
- незаконне втручання у роботу автоматизованої системи документообігу суду та багато інших.
Як визначено у законопроекті, з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України щодо забезпечення ефективної роботи пенітенціарної системи в умовах військового стану» засудженим, які відбувають покарання у вигляді обмеження волі, невідбуту частину покарання слід замінити на покарання у вигляді пробаційного нагляду.
Крім того, особи, засуджені до покарання у вигляді обмеження волі, мають фактично такі ж права, як і засуджені до позбавлення волі, які відбувають покарання у виправних колоніях мінімального рівня безпеки з полегшеними умовами утримання та ділянках соціальної реабілітації виправних колоній мінімального рівня безпеки із загальними умовами утримання та виправних колоній середнього рівня безпеки (можуть носити цивільний одяг; мати при собі портативні персональні комп'ютери та аксесуари до них, гроші та цінні речі, користуватися грошима без обмеження; мають право отримувати короткострокові побачення без обмеження, а тривалі побачення – до трьох діб один раз на місяць).
Однак у КВК (Кримінально-виконавчий кодекс України) немає жодних положень, що регламентують порядок утримання засуджених до обмеження волі в залежності від тяжкості злочинів. Так, засуджені за провини та нетяжкі злочини, а також тяжкі та особливо тяжкі злочини, яким невідбута частина покарання у вигляді позбавлення волі замінена у порядку статті 82 КК більш м'яким у вигляді обмеження волі, відбувають покарання в одному виправному центрі. Відсутні обмеження щодо роздільного тримання засуджених, які раніше працювали в суді, органах прокуратури, юстиції, правоохоронних органах, що істотно впливає як на процес виконання та відбування покарання, так і на процес виправлення та ресоціалізації таких осіб», - зазначає Мін'юст у своїх поясненнях до законопроекту.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
Вартість 15 млн грн.: у Дніпрі повернули у власність держави приміщення навчального закладу;
У Дніпрі 22-річний молодик «замінував» ТРЦ;
Співробітники податкової намагалися вкрасти з держбюджету понад 240 млн грн.